Szczęśliwy finał!

16 lipca w Zabrzu miało miejsce niecodzienne wydarzenie. Przed siedzibą firmy DB Schenker Rail Polska ustawiono w charakterze pomnika zabytkowy parowóz Ty2-5680. Parowóz został odrestaurowany na koszt firmy.

Parowóz Ty2-5680 - historia ocalenia

Rok produkcji: 1943
Numer fabryczny: 3967
Miejsce produkcji: Schichau - Elbląg - Niemcy

Produkcja dla potrzeb wojennych. Po zakończeniu II wojny światowej w ramach reparacji wojennych wywieziony do ZSRR. Tam przeszedł modernizację polegającą na zamontowaniu klinów osiowych na wszystkie osie parowozu, założenie suwaków Trofimowa oraz modernizację kotła i stał jako rezerwa na wypadek wojny.

W czasie zimy stulecia w latach 1961/62 roku tabor przewozowy Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego uległ dużemu zubożeniu w związku z tym zaistniała potrzeba nowych zakupów lokomotyw i wagonów. Wagony zostały zamówione i wykonane w firmie Konstal Chorzów, lokomotywy elektryczne zakupiono w Wielkiej Brytanii oraz w rodzimej wytwórni - PAFAWAG, natomiast lokomotywy dla podstaw pod koparki zakupiono w ZSRR z zapasów wojskowych - dla potrzeb PMP PW zakupiono 25 sztuk parowozów serii Ty2 z czego 20 sztuk przydzielono do Kopalni Piasku Podsadzkowego "Szczakowa". Z tego właśnie zakupu pochodzi parowóz Ty2-5680, który rozpoczął służbę w 1964 i pracował do 1994 r. Ostatnią naprawę główną miał wykonaną w 1993 r. i do 1997 r. pracował sporadycznie jako kocioł grzewczy w czasie zimy przy obsłudze solanki. W 1998 r. został postawiony jako "Zasłużony Emeryt" przed Biurowcem PCC RAIL S.A. gdzie stał do 21 września 2010 r.

Tekst i zdjęcia:
ostatni miłośnik parowozów w PCC RAIL S.A.
Piotr Chmura – maszynista parowozu Ty2-5680

Ciąg dalszy historii tej wspaniałej maszyny wyglądał dramatycznie. Właściciel, firma DB Schenker (która nabyła PCC RAIL) zadecydował o sprzedaży parowozu firmie KEM zajmującej się m.in. obrotem złomem.

Na szczęście, dzięki zaangażowaniu miłośników kolei i zabytków z Polski oraz z zagranicy udało się przekonać zarząd DB Schenker do zmiany decyzji. Parowóz został ocalony!

Zapis dramatycznych wydarzeń (w kolejności chronologicznej):

  1. Zabytkowy, sprawny parowóz sprzedany na złom?
  2. Co dalej z parowozem Ty2-5860?
  3. Parowóz Ty2-5680 nie trafi na złom
  4. Parowóz Ty2-5680 uratowany!
  5. Będzie druga młodość Ty2-5680?

Obecnie parowóz przechodzi naprawę m.in. układu jezdnego, który uległ uszkodzeniu podczas nieprawidłowego transportu.

W rozmowie telefonicznej (23 września 2010 r.) z rzecznikiem DB Schenker podrzuciłem pomysł przywrócenia tego parowozu do stanu czynnego. Parowóz jest przecież kompletny, w niezłym stanie, z tego co wiem przed ustawieniem go na pomniku jeszcze w 1993 roku przechodził przegląd. Fakt, trochę czasu upłynęło i na pewno nie odbyło się to bez szkody dla maszyny, ale nie mogą to być też żadne duże uszkodzenia. Biorąc pod uwagę ogólną kondycję parowozu (choć ocenianą tylko szacunkowo, bez żadnych fachowych oględzin) to można by jednak rozważyć próbę uruchomienia parowozu Ty2-5680. Można przecież postarać się o środki na ten cel, bądź to unijne, z EOG/Mechanizmu Norweskiego, czy krajowe (ministerialne lub lokalne). Przywrócenie tego parowozu pod parę, szczególnie biorąc pod uwagę historię maszyn tej serii ich rolę w historii od II Wojny Światowej do lat 90-ych zeszłego stulecia, miałoby niewątpliwie bardzo ładny, symboliczny wydźwięk.

Czekamy na ciąg dalszy tej historii...

Ty2-5680 - 25 września 2010
Ty2-5680 - 25 września 2010
Ty2-5680 - 25 września 2010
Ty2-5680 - 25 września 2010
Ty2-5680 - 25 września 2010
Ty2-5680 - 25 września 2010
Ty2-5680 - 25 września 2010
Ty2-5680 - 25 września 2010
Ty2-5680 - 25 września 2010
Ty2-5680 - 25 września 2010
Ty2-5680 - 25 września 2010
Ty2-5680 - 25 września 2010
Ty2-5680 - 25 września 2010
Ty2-5680 - 25 września 2010
Ty2-5680 - 25 września 2010
Ty2-5680 - 25 września 2010
Ty2-5680 - 25 września 2010
Ty2-5680 - 25 września 2010